ZöldKecskemét

Hírek
Kezdenek eltűnni a városokból az autók!

Az extrém módon megnövekedett autóforgalom, valamint a nyomában járó levegő- és zajszennyezés, a helyhiány és a balesetveszély Budapesthez hasonlóan mind több várost hajt az autómentesítés irányába.

A városok károsanyag-kibocsátásának csökkentése a klímaválság kezelése szempontjából is alapvető fontosságú, de az üzemanyagárak emelkedése is világszerte erős motivációt jelent az autók városokból való, legalább részleges kiszorítására. Európában az orosz olajtól való függés csökkentésének szándéka is ebbe az irányba mutat. Nem véletlen, hogy a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) orosz-ukrán háború kitörése után kiadott energiatakarékossági javaslatcsomagjának több pontja is az autóhasználat visszafogására irányult: a nagyvárosokban autómentes vasárnapokkal, rövid utakon sétával vagy kerékpározással. Utóbbi azért is tűnik kézenfekvőnek, mert az Európai Unióban az autóval megtett utak harmada rövidebb, mint 3 kilométer.

Kevesebb autó, tiszta haszon

Bár léteznek olyan hiedelmek, melyek szerint az autók eltávolítása rontja a helyi gazdasági kilátásokat, számos esettanulmány szerint ennek éppen az ellenkezője igaz. Egy – a koppenhágai helyzeten alapuló – elemzés szerint például minden kilométer autóval megtett út 0,71 euró veszteséget okoz a társadalomnak, míg kerékpáros közlekedés esetén 0,64 euró a haszon. A madridi városközpont autómentesítése a 2018-as téli ünnepi időszakban közel 10 százalékos bevételnövekedéssel járt a város fő bevásárlóutcájában működő üzletek számára. De hasonló tapasztalatokat szereztek máshol, például New Yorkban is.

A jelenség valószínűleg több okra vezethető vissza. A legtöbb városban bizonyára szerepet játszik a szűkös parkolóhely-kínálat, az autók által elfoglalt főutak sztrádásodása (lásd a budapesti Rákóczi utat), valamint a kerékpárosok és a gyalogosok figyelmének a lassabb tempóból adódó könnyebb megragadhatósága is. Az autómentesítés gazdasági haszna azonban messze túlmutat a kedvező kiskereskedelmi hatásokon. Társadalmi szempontból összességében jóval jelentősebbnek tűnik, mint az autójukhoz ragaszkodó polgárok kényelmetlenségei.

Forrás: www.greendex.hu